Gällande barn och uppfostran

För ett tag sedan funderade vi över hur man ska komma till rätta med att få barnen att hjälpa till mer. Det landande i ett form av belöningssystem gällande veckopeng. Då de redan får mycket grejer och aktiviteter, utan att egentligen behöva göra något, så upprättades en lista. Det handlar då att man får hela beloppet om man har utfört det som står på listan annars drar man av pengar. Det handlade då om grejer som vi satte upp tillsammans med barnen och även de fick komma med förslag som de tyckte. Kraven var inte för stora, men samtidigt rimliga för deras ålder. Egentligen grejer som man tycker skulle skötas ändå, men man upptäcker inte att man skämt bort dem med saker förrän det är för sent.
 
Sagt och gjort listan fungerade relativt bra ansåg jag. De kom på saker som de inte gjort och gjorde dem. Även om det inte alltid gjordes på en gång, så gjordes det mer än tidigare. Men sen kommer problemet när M i huset lägger till saker, som inte fanns med och gör avdrag på saker som inte står uppsatta. Barnen protesterar och det blir ytterligare avdrag. Jag tar upp diskussinen och måste försvara barnen och förklara att man kan inte ändra spelreglerna under tiden och ta upp saker som inte är med. Då blir svaret att de är så bortskämda och borde egentligen inte alls få veckopeng, medan jag menar att detta kan bli en morot, där de ser en skillnad om de hjälper till. Det slutar med att han inte kommer stötta listan eller sätta upp något om han inte får göra på sitt vis, vilket givetvis blir en omogen diskussion. Frågan är ju vad ska man göra? Jag kan inget annat än att fortsätta på det som gjorts upp med barnen, samtidigt ser de att det i framtiden finns ett spelutrymme då vi inte drar jämnt, men jag kan inte försvara den andre förälderns felaktiga beteende.
 
Jag tar beslutet att gå på den linjen som gjorts upp från början och drar de strider, som jag kan ro iland och han får dra sina. Men samtidigt blir jag så otroligt trött eftersom de känns så onödigt. Blir berget för högt att besegra, så försöker man inte ens. Tänker att det ska vara rimliga krav som ställs och att man inte kan göra avdrag för samma sak flera gånger.
 
 
 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: