Lucia

 
I morgon är det Lucia en dag som betytt mycket för mig genom åren.  Den var nog viktigast för mig efter julafton. Jag tyckte det var så mysigt att gå upp tidigt och Lussa. Varje år var det likadant, jag fick följa med mamma till jobbet före skolan och gå i luciatåget med mamma och hennes jobbarkompisar och deras barn. Vi var en stor skara som gick runt i korridorerna och sjöng "natten går tunga fjät" med hög stämma. Det var många lucior i tåget eftersom alla vi flickor ville vara det och jag drömde om att jag en gång skulle få vara den stora och riktiga lucian.
 
Åren gick och vi firade även varje år i skolan, men jag blev aldrig vald. Det var de populära tjejerna som blev valda. Det spelade inte ens någon roll om de hade kortklippthår i pojkfrisyr utan de valdes ändå. Jag var så arg på mitt långa ljusa lockiga hår. Mest arg var jag nog på lockarna. Men min mormor sa alltid, du har guld i ditt hår. Vänta bara så ska du få se. Jag fick se när pentan kom på allvar. Alla skulle locka håret och jag fick en och annan blick, men det var aldrig någon som sa något.
 
Sen blev det högstadie och skolans lucia skulle röstas fram. Några hade röstat på mig och jag mindes hur jobbigt jag tyckte det var. För jag tänkte att de bara drev med mig. Jag blev inte Lucia för det blev en tjej i en annan klass. Men jag tänkte på det där många gånger.
 
Åren gick och jag hade nog närmat mig 17 år och det var strax förr lucia när jag kom hem och upptäckte ett brev. Det stod att jag var välkommen för uttagningen av stadens lucia. Jag fattade ingenting, någon hade skickat in en bild och skrivit ihop en ansökan och jag var med bland de utvalda. Men jag föll på målsnöret genom att åka dit, men jag vågade aldrig gå fram då de stod där med sin scen kameran i högsta hugg. Så här i efterhand kan jag reta mig på att jag aldrig tog chansen. Det var en av mina drömmar som litet barn och när jag blev stor fså vågade jag inte.
 
Det som jag tar med mig som vuxen är att ta chansen när den kommer och våga leva ut drömmen. Sen blir det lite bildet från dagens promenad.
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: